תוסף תזונה חומצה אלפא ליפואית, סגולות רפואיות, תופעות לוואי ומידע נוסף

חומצה אלפא ליפואית הינה נוגד חמצון טבעי המשמש לטיפול במצבים שונים

חומצה אלפא ליפואית (Alpha-lipoic acid) הינה נוגד חמצון המצויה במקורות שונים במזון כגון: שמרים, כבד מן החי, כליות, ברוקולי, תרד ותפוחי אדמה.
בנוסף, מייצרים חומצה אלפא ליפואית במעבדה למטרות רפואיות.

חומצה אלפא ליפואית משמשת לטיפול בחולי סוכרת ובחולי סוכרת הסובלים מסימפטומים שמקורן במערכת העצבים כמו: צריבה, כאב וחוסר רגישות בגפיים.
בגרמניה תיסוף בחומצה אלפא ליפואית מאושר לשימוש עבור טיפול בסימפטומים אלה.

יש אנשים שמתספים בחומצה אלפא ליפואית לאובדן זיכרון, תסמונת עייפות כרונית (CFS), איידס, סרטן, מחלות כבד, מחלות לב וכלי דם, מחלת ליים (Lyme disease) ועוד.
חומצה אלפא ליפואית משמשת גם לטיפול בהפרעות שמקורן בעיניים כמו נזק לרשתית העין, קטרקט, גלוקואמה ומחלת עיניים הנקראת מחלת וילסון (Wilson’s diseas).

 

חומצה אלפא ליפואית היא בעלת השפעה נוגדת חמצון המונעת נזקים

ככל הנראה חומצה אלפא ליפואית מונעת נזקים לתאי הגוף ומסייעת לחדש את רמות המאגרים של ויטמינים בגוף כמו ויטמין E וויטמין D.
בנוסף, קיימות עדויות שחומצה אלפא ליפואית משפרת את התפקוד וההולכה החשמלית בנויירונים של המערכת העצבית בחולי סוכרת.

גוף האדם משתמש בחומצה אלפא ליפואית בכדי לפרק פחמימות, לייצור אנרגיה עבור יתר תאי הגוף.

נראה כי חומצה אלפא ליפואית משמשת כנוגד חמצון ובכך מספקת הגנה למוח מפני מצבים של נזקים או פציעה.
השפעה אנטי חמצונית זו מסייעת גם מצבים של מחלות כבד מסויימות.

שימושים בחומצה אלפא ליפואית

תיסוף בחומצה אלפא ליפואית עשוי להיות יעיל במצבים הבאים

לפי אתר webmed.com חומצה אלפא ליפואית עשויה להיות יעילה עבור המצבים הבאים:
ניתוח מעקפים: נטילת תוסף המכיל חומצה אלפא ליפואית, ויטמין קו אנזים קיו 10, מגנזיום, חומצות אומגה 3 וסלניום כחודשים לפני וחודש לאחר הניתוח מפחית את הסיבוכים הכרוכים בניתוח מהסוג הזה.

משפר את רמת הסוכר בדם בחולי סוכרת: נטילת חומצה אלפא ליפואית דרך הפה או הוריד משפר את רמת הסוכר בקרב חולי סוכרת (יש מחקרים שמראים כי אין שיפור).

מפחית את רמת הסוכר בדם בטרום סכרתיים: יש מחקרים שמראים שתיסוף של 600 מ”ג חומצה אלפא ליפואית בתדירות של פעם ביום למשך 2 שבועות משפר מפחית את רמת הסוכר בדם לאחר אכילה.

מפחית כאבי עצבים בסוכרתיים: תיסוף בחומצה אלפא ליפואית הניתנת דרך הפה משפרת את המצב של חולי סוכרת הסובלים מסימפטומים של מערכת העצבים כגון: צריבה, כאב ואובדן תחושה בגפיים. השפעת התיסוף בחומצה אלפא ליפואית צפויה רק לאחר 3-5 שבועות של תיסוף בחומצה אלפא ליפואית.

ויטיליגו (מחלת עור אוטואימונית הגורמת לכתמי צבע בעור): תיסוף בחומצה אלפא ליפואית ביחד עם ויטמין C, ויטמין E וחומצות שומן רב בלתי רוויות ביחד עם טיפולים באור למשך 8 חודשים משפרת את מצב צבע האור הסובלים מכתמי צבע כתוצאה מויטיליגו.

ירידה במשקל: מחקרים מראים שתיסוף ב1,800 מ”ג חומצה אלפא ליפואית ליום למשך 20 שבועות מביא לירידה במשקל בקרב אנשים בעלי עודף משקל.

החלמה מהירה יותר של פצעים: מחקרים מראים שתיסוף ב300 מ”ג חומצה אלפא ליפואית לפני ואחרי טיפול בחמצן למשך 14-30 יום מפחית את איזור הפציעה באנשים עם כיבים.

תיסוף בחומצה אלפא ליפואית איננו יעיל למצבים הבאים

לפי אתר webmed.com חומצה אלפא ליפואית כנראה איננה יעילה כטיפול עבור המצבים הבאים:
מחלת כבד אלכוהולית: תיסוף ב300 מ”ג של חומצה אלפא ליפואית למשך תקופה של עד 6 חודשים לא הביא לשיפור במצבם של חולים במחלת כבד אלכוהולית.

מחלת גבהים: תיסוף ב600 מ”ג חומצה אלפא ליפואיתביחד עם ויטמין C וויטמין E לא מונע מחלת גבהים.

אלצהיימר: מחקרים מקדימים הראו כי נטילת כ600 עד 900 מ”ג של חומצה אלפא ליפואית למשך תקופה של עד שנתיים לא משפיעה על התפקוד הקוגנטיבי בחולי אלצהיימר.

הפרעות עצבים הקשורות לבעיות לב: תיסוף בחומצה אלפא ליפואית דרך הפה משפר מדדים שונים הקשורים להפרעות עצבים הקשורים ללב, אך התיסוף לא משפר את הסימפטומים הנילווים למצב.

נזק לרשתית כתוצאה מסוכרת: תיסוף ב600 מ”ג חומצה אלפא ליפואית ליום למשך 24 חודשים דרך הפה, לא משפר את הנזק לרשתית העין שנגרם כתוצאה מסוכרת.

בעיות מוחיות הקשורות לאיידס: תיסוף בחומצה אלפא ליפואית דרך הפה לא השפיע על בעיות במוח הנובעות מאיידס.

דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid arthritis): תיסוף ב300 מ”ג של חומצה אלפא ליפואית דרך הפה למשך 12 שבועות לא השפיע על עוצמת הכאב או רמת הדלקתיות בחולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית.

 

מצבים שיעילות התיסוף בחומצה אלפא ליפואית איננה ברורה

אין עדיין עדויות מספקות בדבר היעילות של חומצה אלפא ליפואית עבור המצבים הבאים:
הזדקנות העור: מחקרים מקדימים מראים ששימוש בקרמים המכילים 5% חומצה אלפא ליפואית יכול להפחית את את הקמטים והחיספוס הנובעים מנזקי השמש. מחקרים אחרים הראו כי שימוש בקרם בשם דרמה ויט (DermaVite) המכיל חומצה אלפא ליפואית הנמרח פעמיים ביום למשך 6 חודשים משפר את עובי העור ומפחית את עומק קמטי העור.

תסמונת התעלה הקרפלית: תוצאות מחקרים מקדימים מראות כי תיסוף ב600 מ”ג חומצה אלפא ליפואית למשך 90 יום משפר את התפקוד בקרב אנשים הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית.

דמנציה: עדויות מקדמיות מראות כי תיסוף בחומצה אלפא ליפואית עשוי להאט את הירידה בכישורים קוגנטיבים באנשים הסובלים מרמות שונות של דמנציה. אם זאת לקבלת האפקט המתאים יש לתסף למשך כשנה שלמה.

גלאוקומה: מחקר הראה כי נטילת 75 עד 150 מ”ג של חומצה אלפא ליפואית ליום, למשך 1-2 חודשים עשוי לשפר את הראיה באנשים שסובלים מגלאוקומה.

אי ספיקת לב: עדויות מקדמיות מראות כי תיסוף בחומצה אלפא ליפואית עשוי להפחית את הלחץ בעורקים באנשים הסובלים מאי ספיקת לב.

איידס: עדויות מקדמיות מראות כי נטילת כמות יומית של 300 מ”ג חומצה אלפא ליפואית למשך 6 חודשים משפרת את כמות תאי הדם הלבנים באנשים עם נגיף האיידס.

מיגרנות: מחקר מקדים מראה כי נטילת כמות יומית של 600 מ”ג חומצה אלפא ליפואית למשך 3 חודשים מקטין את תדירות התפרצות כאבי המגרנה ואת חומרתם. אך התיסוף לא משפר את משך הזמן הופעת התקפי המגרנה.

כבד שומני שלא מאלכוהול (steatohepatitis): עדויות מקדמיות מראות כי תיסוף בכמות יומית של 600-900 מ”ג עם חומצה אלפא ליפואית למשך 2 חודשים מפחית את גודל הכבד ואת הסימפטומים באנשיםהסובלים מכבד שומני שלא מאלכוהול.

חשיפה לקרינה: עדויות מקדמיות מראות כי תיסוף בכמות יומית של 400 מ”ג חומצה אלפא ליפולאית למשך 28 יום עשויה להפחית את הסימפטומים של חשיפה לקרינה בילדים המתגוררים ליד אזורים מזוהמים בקרינה (ההשפעה קיימת הן בתיסוף רק עם חומצה אלפא ליפואית והן ביחד עם ויטמין E).

מחלת כלי דם פריפריים (peripheral artery disease): מחקרים מקדימים מראים שתיסוף יומי של 300 מ”ג חומצה אלפא ליפואית עשויה להפחית את הכאב שבאימון בקרב אנשים הסובלים ממחלת כלי דם פריפריים.

סכיאטיקה (sciatica): מחקרים מקדימים מראים שתיסוף יומי ב600 מ”ג חומצה אלפא ליפואית למשך 60 יום משפר את מצב הכאבים והחולשה ברגליים בקרב הסובלים מנזק לעצב הסכיאטי. מצד שני, לא נראה כי התיסוף בחומצה אלפא ליפואית משפר את איכות השינה בקרב הסובלים מן המחלה.

תסמונת הפה השורף (Burning mouth syndrome): במחקר מסויים נמצא כי נטילת 800 מ”ג של חומצה אלפא ליפואית דרך הפה למשך 8 שבועות לא מפחיתה את הסימפטומים של תסמונת הפה השורף. מצד שני, במחקרים מקדימים נמצא כי תיסוף בחומצה אלפא ליפואית מפחית את תחושת הצריבה בפה.

לחץ דם גבוה: מחקר הראה כי נטילת כמות יומית של 600 מ”ג חומצה אלפא ליפואית ביחד עם הטיפול התרופתי הניתן ללחץ דם גבוה איננו מפחית את לחץ הדם בהשוואה לטיפול התרופתי בלבד.

הרעלה כתוצאה מפטריית האמנית: טיפול בחומצה אלפא ליפואית במקרים של הרעלה מפטריית האמנית הינו שנוי במחלוקת. חלק מהחוקרים אינם ממליצים על שימוש בחומצה אלפא ליפואית למטרה זו.

תופעות לוואי ובטיחות השימוש בחומצה אלפא ליפואית

חומצה אלפא ליפואית נחשבת כבטוחה לשימוש ( POSSIBLY SAFE) עבור בוגרים הנוטלים את התוסף דרך הפה, בהזרקה לוריד או באמצעות מריחה על העור.
אנשים הנוטלים את התוסף דרך הפה עשויים לחוות פריחה.
מחקרים על בעלי חיים מצביעים על סיכון אפשרי בנטילת חומצה אלפא ליפואית עבור אנשים המצויים בקבוצת סיכון לחוסר בתיאמין (thiamine), חוסר בתיאמין קשור בדרך כלל לצריכה מופרזת של אלכוהול.

חולי סוכרת המתספים בחומצה אלפא ליפואית צריכים לשים לב לרמת הסוכר שלהם, מאחר והחומצה האלפא ליפואית גורמת לירידה ברמת הסוכר בדם.

הריון והנקה
אין מספיק מידע לגביי בטיחות השימוש בחומצה אלפא ליפואית בזמן ההריון וההנקה ולכן מומלץ לנקוט באמצעי זהירות ולהמנע משימוש בתוסף בזמן ההריון ובהנקה.

חולי סוכרת
חומצה אלפא ליפואית עשויה להפחית את רמת הסוכר בדם, מה שדורש התאמה של התרופות הניתנות לחולי סכרת ע”י הרופא המטפל.

חוסר בתיאמין (ויטמין B1)
צריכת אלכוהול עלולה להפחית את רמת התיאמין בגוף. צריכת חומצה אלפא ליפואית במצב של רמות נמוכות של תיאמין בגוף עלולה לגרום לבעיות בריאות משמעותיות.
במצב של שתייה מרובה של אלכוהול ותיסוף בחומצה אלפא ליפואית, רצוי לתסף גם בתיאמין לאחר היוועצות עם הרופא המטפל.

בעיות בבלוטת התריס
תיסוף בחומצה אלפא ליפואית עשוי להתנגש עם טיפולים לאנשים הסובלים מתת פעילות או פעילות יתר של בלוטת התריס.

 

התנגשות אפשרית עם תרופות

תרופות לחולי סרטן: יש לנקוט באמצעי זהירות כאשר מתספים בחומצה אלפא ליפואית ביחד עם טיפולים כימותרפים לסרטן משום שקיימת סברה שנוגדי חמצון עלולים להפחית את היעילות של תרופות מסויימות המשמשות כטיפול לסרטן. עדיין לא ברור אם קיימת התנגשות כזו בין התוסף לתרופות הללו.

תרופות לחולי סוכרת: חולי סוכרת שמתספים בחומצה אלפא ליפואית צריכים לשים לב לרמת הסוכר בדם משום שחומצה אלפא ליפואית מפחיתה את רמת הסוכר בדם.

 

איפה קונים חומצה אלפא ליפואית

בין התוספים הידועים של חומצה אלפא ליפואית בארץ הם אלה של סולגאר, אלטמן וסופהרב.
מבדיקה שערכתי היום ב11 ליולי 2016 קיבלתי את הנתונים הבאים:
חומצה אלפא ליפואית אלטמן: 60 ש”ח ל30 כמוסות של 600 מ”ג.
חומצה אלפא ליפואית סופהרב: 101.7 ש”ח ל72 טבליות של 600 מ”ג.
חומצה אלפא ליפואית סולגאר: 214 ש”ח ל60 טבליות של 120 מ”ג.
מבין שלושת התוספים של החברות השונות התוסף של סופהרב יוצא הכי משתלם. זה כמובן תלוי גם איזה מינון הומלץ לכם לקחת.
אני נוהג לקנות תוספי תזונה באתר אייהרב מסיבה מאוד פשוטה שהמחירים הרבה יותר זולים מבארץ, יש מוצרים איכותיים והחנות אמינה.
באייהרב התוסף של סולגאר עולה רק 41 ש”ח עבור 60 טבליות. רק שכרגע הוא אזל מהמלאי – קישור.
באייהרב יש גם מוצר של סולגאר עם מינון של 600 מ”ג וכמות של 50 טבליות שעולה 100 ש”ח – קישור.

התוסף במחיר הזול ביותר
בין תוספי החומצה אלפא ליפואית הפופולאריים באייהרב זה תוסף של חברת Healthy Origins שעולה רק 78 ש”ח עבור 150 קפסולות של 600 מ”ג.
התוסף הזה למעשה כמעט פי 3 יותר זול מהתוסף הכי זול בארץ של סופהרב – קישור לתוסף.

מאחר וגם חשוב ליטול את התוסף במינונים כפי שהומלצו לכם ע”י איש המקצוע שטיפל בכם, אז אתם יכולים למצוא את התוסף במינון שמתאים לכם בדף הזה שמכיל את כל המוצרים של חומצה אלפא ליפואית – קישור לדף.

חומצה אלפא ליפואית קרם למריחה על עור הפנים
וכאן אפשר למצוא קרמים שונים המכילים את החומצה האלפא ליפואית – קישור.

מקורות מידע

http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-767-Alpha+Lipoic+Acid+ALPHA-LIPOIC+ACID.aspx

http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/alphalipoic-acid

About יורם 141 Articles
מידע בנושאי כושר, תזונה ובריאות.