כאב גב גורמים, דרכי טיפול ומניעה

מדריך כאבי גב

לא מעט אנשים סובלים מכאבי גב תחתון, כאב גב תחתון זה הכאב המשתק שלא מאפשר לנו לזוז מהמיטה ברגע שהכאב פוקד אותנו. אנו מרגישים חשש מכל תזוזה של הגב, שלא תביא עמה את הכאב החד הפתאומי והמשתק שאופייני כל כך לכאב גב תחתון. במאמר זה נקרא על הסיבות ודרכי הטיפול בכאבי גב תחתון.

כאבי גב תחתון – גורמים וסיבות

הסיבות לכאבי גב תחתון הן רבות ולעיתים שונות מאדם לאדם להלן מספר סיבות לכאב גב תחתון.

ליקויי יציבה

כאב גב תחתון יכול לנבוע מליקויי יציבה מולדים אשר משבשים את מבנה השלד ומפרים את האיזון שבין מערכת השלד והשרירים. כמו כן האיזון השרירי יכול להיות מופר כתוצאה מאימון יתר של מערכת שרירים מסוימת או הזנחה של שרירים מסוימים בגלל חוסר פעילות או השמנה.

עומסים מכאניים הפועלים על עמוד השדרה

עומסים גבוהים או עומסים מתמשכים עלולים לגרום בפגיעה במערכת השלד ולגרום לכאבי גב תחתון.

השפעת גורמים סביבתיים

מקצועות מסוימים הם בעלי מאפיינים סביבתיים שבהם יש עומס ודחיסה על הדיסקים בין חולייתיים. לדוגמה עיסוקים בהם מבוצעות פעילויות כגון: הרמת משאות כבדים, ישיבה ממושכת, התכופפות וסיבוב הגו, חשיפה לרטט גבוהה (כמו עובדי פטיש אוויר ונהגים)

עישון

נמצא כי מעשנים הם בדרגת סיכון גבוהה פי 2 לכאבי גב תחתון מאשר לא מעשנים.

תזונה

תזונה לקויה בה קיים מחסור בוויטמינים ומינרלים כמו סידן, זרחן וויטמין C עלול להוביל לחולשה של השלד, כמו כן עודף משקל אף הוא עלול לגרום לעומס מיותר על השלד ולהביא להיחלשותו.

תזונה

תזונה לקויה בה קיים מחסור בוויטמינים ומינרלים כמו סידן, זרחן וויטמין C עלול להוביל לחולשה של השלד, כמו כן עודף משקל אף הוא עלול לגרום לעומס מיותר על השלד ולהביא להיחלשותו.

פריצת דיסק / ניוון דיסק

לא מעט אנשים סובלים מפריצת דיסק או ניוון דיסק(נפוץ בעיקר בגילאים מבוגרים אך גם אצל צעירים יותר).
החוליות בעמוד השדרה מאורגנות כך שבין חוליה וחוליה יש דיסק שהוא מעין שקית המלאה בנוזל.
תפקידה של שקית זו הוא לבלום את הזעזועים על העמוד השדרה.
עם הגיל ואו בגלל גורמים אחרים, שקית זו יכולה לאבד נוזלים, מה שעלול להביא לשינוי במבנה הדיסק כך שהוא עלול ללחוץ על העצב בתעלת חוט השדרה.
הלחץ על העצב גורם לכאבים בעלי תחושה אופיינת של כאב מקרין. הכאב מקרין לאזורים אחרים לרגליים ולידיים.

כאב גב – דרכי טיפול

דרכי הטיפול בכאבי גב הם רבים ומגוונים, הצלחת שיטה כזו או אחרת משתנה מאדם לאדם וקיימת אי בהירות לגביי טיפול גורף ואפקטיבי.

מנוחה

יש לבצע מנוחה בתנוחה אשר מקלה על כאב הגב, אולם לא רצוי לבצע מנוחה ארוכה משום שאז יש ירידה ביכולת התפקוד של הגוף.

פעילות

יש מצבים של כאבי גב תחתון אשר דווקא פעילות מתונה כמו הליכה יביאו לשיפור המצב.

תרופות

בכאבי גב תחתון מטפלים בתרופות להורדת כאב, תרופות אנטי דלקתיות למניעת היווצרות דלקת, תרופות להרפיית שרירים ותרופות אנטי דיכאוניות.

התערבות כירורגית

לעיתים כאשר המצב קשה וטיפולים אחרים לא עוזרים, ישקול הנוירוכירורג אפשרות של ניתוח.

פיזיותרפיה

בפיזיותרפיה נעשה שימוש במכשור להפחתת כאב כמו: מכשירי אולטרה סאונד, גלים קצרים ולייזר. כמו כן נעשה שימוש רב בתרגילים תנועתיים לצורך מניעה של כאבי גב.

חגורת גב

חגורת גב תפחית את העומס על השלד ובשל כך תסייע בהפחתת הכאב. לא רצוי להשתמש בחגורת הגב לזמן ממושך משום שחגירת חגורה כזו עלול להוביל לניוון שרירי הבטן והגב ובשל כך להחמרת המצב ולהגברת הנטייה ללקות בכאבי גב.

פעילות גופנית

ישנם שיטות תנועתיות כדוגמת שיטת מקנזי שמטרתן שיפור ושיקום העקומות הטבעיות של עמוד השדרה (למידע נוסף על שיטת מקנזי לחץ כאן )

כירופרקטיקה ומניפולציות על השלד

ברפואה האלטרנטיבית קיים מקצוע הנקרא כירופרקטיקה, מקצוע זה מטפל בבעיות גב ע”י ביצוע מניפולציות (סיבובים ולחיצות) על החוליות מתוך כוונה להחזיר את החוליות והדיסקים למקומם על מנת להפחית מהלחץ על העצב.
יש מקרים בהם טכניקה זו עוזרת אבל גם ישנם מקרים בהם טכניקה זו עלולה להגביר את הסבל והכאב ולהרע את המצב.

אוסטאופתיה & כאבי גב

הטיפול האוסטאופתי, כולל בעיקר שימוש בטכניקות ידניות עדינות, והוא משתמש בשיטת אבחון הדומה לבדיקה רפואית קונבנציונאלית. אלא שבשונה מן הבדיקה הקונבנציונאלית, הדיאגנוזה האוסטאופתית מקדישה תשומת לב ממוקדת, להערכת היציבה, והמערכת השרירים והעצמות של המטופל.

 

דיקור סיני & כאבי גב

אקופונקטורה אינה פותרת בעיות גב, אך היא מקלה על כאבים לא ספציפיים לזמן ארוך כך נמצא במחקר אשר בדק את יעילות שיטת הדיקור הסינית מול שיטוח אחרות כמו: בשיטות אחרות שכללו תרופות, פיזיותרפיה, עיסויים, גירוי עצבי או פעילות גופנית לגב.

יוגה & כאבי גב

ביוגה מתרגלים מערכת של תנוחות(אסנות) בעלות מאפיינים של חיזוק והגמשת השרירים. תרגול יוגה כולל גם תרגילי נשימה המשפרים את מודעות הגוף ומהדקים את הקשר שבין גוף לנפש. לטענת חסידי היוגה, תרגול יוגה משפר את היציבה ואת השליטה הגופנית נפשית ובשל כך מאפשר הקלה מפני כאבי גב. לחץ על הקישור למידע נוסף בנושאי יוגה

שיטת אלכסנדר & כאב גב

שיטת אלכסנדר פותחה על ידי פרדריק אלכסנדר. שיטת אלכסנדר מלמדת את המטופל לבצע פעולות שונות מחיי היום יום כמו עמידה, ישיבה, קואורדינציה באופן יעיל ובכך לשפר את תפקודו ויציבתו במהלך היום ולמנוע פגיעות ונזקים בין היתר גם למערכת השרירים והעצמות.

פלדנקרייז & כאב גב

בשיטת פלדנקרייז מלמדים את המטופל לשפר את היציבה.
הטיפול מתבצע ע”י תרגול תנועות קטנות ועדינות המפעילות את חוליות הגב וגורמות להורדת העומס המופעל על הגב, העומס מחולק בין החוליות וכך נמנע הפעלת לחץ על חוליה ספציפית.
תרגול פלדנקרייז אמור להביא למצב של איזון שרירי בריא ונכון, שיפור יציבה, הפחתת כאבים, ומניעת שחיקת חוליות ומפרקים באזורים רגישים.

שיטת פאולה & כאבי גב

שיטת פאולה מלמדת אותנו לשלוט על השרירים הטבעתיים הנמצאים בגופנו כמו: עיניים, בפנים, במערכת העיכול ועוד. בשיטת פאולה מתרגלים הפעלה ושחרור של אותם שרירים טבעתיים.
לטענת מייסדי השיטה, שרירים טבעתיים אלו הם בעלי השפעה על השרירים האחרים בגוף.

לסיכום אפשר לומר שלכאבי גב סיבות וגורמים רבים ושונים. חלקם ניתן לאבחן באמצעות מכשור מתאים, אולם בחלק מן המצבים קיימת אי בהירות לגביי הגורם לכאב הגב.
קיימות שיטות רבות לטיפול בכאבי גב, בחלק מן המקרים שיטות אלו מסייעות להקלה ומניעה של כאבי הגב, כאשר יעילות כל שיטה משתנה מאדם לאדם.
מה שברור הוא שחיזוק שרירי הגוף ושיפור היציבה במהלך היום יום יכול להביא להצלחה במניעה של כאבי גב.
גוף חסון ובריא יהיה פחות פגיע לכאבי גב.
אז בצעו פעילות גופנית לגוף בריא וחזק יותר.

כתב: יורם בן אבו מאמן כושר אישי.

מידע נוסף

  • ישיבה נכונה– כתבה על כיצד ישיבה לא נכונה עלולה להוביל לבעיות גב, טיפים ועצות לישיבה נכונה.
  • כאבי גב – למה שרירי הבטן חשובים במניעת כאבי גב, אלו שרירי בטן הם חשובים במניעת כאבי גב?
About יורם 141 Articles
מידע בנושאי כושר, תזונה ובריאות.

1 Comment

  1. מדי שנה אני יוצא לחופשת סקי. לפני שלוש שנים, החופשה נגדעה באכזריות ע”י פציעה נוראית שקיבלתי. אני עדיין חושב שאז’ למרות הכל, יצאתי בזול. בכל אופן, היו שם רגליים שבורות, נקע ביד וזעזוע מוחי. הובהלתי לבי”ח…מי שבא לבקר, בקושי זיהה אותי מרוב הגבס שהייתי נתון בו. כבר אז, הצטרפו ל”חבילה” התקפות מתמשכות של כאב גב עז. גם אחרי שכל הפציעות היו מאחורי ויכולתי סוף כל סוף לעמוד על שתי רגליי בלי קביים, כאבי הגב לא פסקו. ניסיתי לשכוע מהתאונה, אבל הכאבים הזכירו לי עליה כל יום מחדש. חיפשתי אחרי טיפול שיוכל להתמודד עם הבעיה ביעילות ולא מצאתי. תהליך החיפוש מאוד דמה לניסיון טיפוס על מדרון חלקלק: לא הייתי בטוח מה יקרה בסוף!
    יש לי חבר טוב שגם היה בענייני סקי. הוא הציע לי לבדוק על מערכת דינאמית לגב DDS 500. עד עצם היום הזה אני אסיר תודה לאודי על כך. הוא היה הבן אדם היחיד שהחזיר אותי לדרך המלך עם עצה טובה. כולם סביבי דיברו רק על זריקות וניתוחים…לפני שנה חזרתי לעשות סקי כמו גדול! נסענו ביחד: אני ואודי! איזה כיף לא נורמאלי זה היה!!! והפעם בלי תאונות!

התגובות סגורות.