דיאטת אשכוליות

דיאטת אשכוליות או דיאטת מיו קליניק?

דיאטת אשכוליות הידועה גם בכינויה דיאטת הוליווד היא דיאטה שמלווה אותנו עוד משנות ה30 בארה”ב.
הדיאטה הפכה לפופולארית בשנות ה70 והיא אף נקראה בטעות דיאטת מיו קליניק (על שם מוסד רפואי מכובד בארה”ב), אולם אין קשר בין הדיאטה לבין המוסד הזה. ואנשי מיו קליניק מעולם לא המליצו לבצע את הדיאטה הזו.
אף אחד מעולם לא טען לבעלות על המצאת הדיאטה ולכן יש מספר גרסאות לדיאטה שעוברות מפה לאוזן.

תפריט התזונה בדיאטה

לדיאטה זו יש ווריאציות שונות, אבל באופן כללי ניתן לומר שיש הגבלה על כמות המזונות בדיאטה, הדיאטה גם מגבילה את כמות הפירות והירקות שבתפריט. ישנן גרסאות של הדיאטה שמעודדות אכילה של מזון עתיר שומן ועתיר כולסטרול ביחד עם אכילת חצי אשכולית או שתיית מיץ אשכוליות בכל ארוחה או נטילת כדורי אשכוליות מרוכזים.
תפריט התזונה שבדיאטה משתנה בין הווריאציות השונות של הדיאטה, אבל ניתן לומר שיש הפחתה קלורית בתפריט, כך שתפריט דיאטה אופייני מכיל פחות מ800 קלוריות ביום.
מספר הימים בדיאטה משתנה, אולם מדובר על ביצוע של דיאטה במספר ימים קבוע והפסקה של יומיים בין מחזור למחזור.
למעשה מאחר ולדיאטה זו אין ממש נוסח קבוע, ניתן לומר כי אפשר לבצע את דיאטת האשכוליות עם כל דיאטה אחרת כדוגמת דיאטה קונבנציונלית, דיאטת אטקינס ודיאטות נוספות, בתנאי שתאכלו חצי אשכולית בכל ארוחה.

דיאטת אשכוליות אמת מול מציאות

ב2004 נערך מחקר שבדק את השפעת האשכולית על ירידה במשקל ונמצא כי נבדקים אשר הוסיפו לתפריט התזונה שלהם, חצי אשכולית בכל ארוחה. ירדו ב12 שבועות בממוצע 1.5 קילו עד 2 קילו, משתתפים רבים אף ירדו למעלה מ5 ק”ג. מחקר זה בוצע כאשר הנבדקים ניזונו מתפריט דיאטה קונבנציונלית בריאה בליווי של חצי אשכולית בכל ארוחה (קישור למחקר).
ב2009 פורסם מחקר קנדי שגילה כי מרכיב המצוי באשכולית עשוי לסייע לגוף לשרוף שומן לאחר הארוחה.
המחקר הקנדי גילה כי פלבנואיד בשם נרינגנין (naringenin) גורם לכבד לשרוף את השומן לאחר הארוחה במקום לאחסן את השומן המיותר כמצבורי שומן בגוף.
המרכיב נרינגנין מצוי בפירות חמוצים ובמיוחד באשכוליות והוא זה שאחראי לטעם המריר והאופייני של האשכולית.
במחקר נמצא כי עכברים אשר ניזונו מנרינגנין שמרו על המשקל ואפילו ירדו במשקל וזאת ללא ביצוע שינוי בתפריט התזונה.
חשוב לציין שכמויות הנרינגנין שניתנו לעכברים הם כמויות גדולות יותר ממה שמצוי באופן טבעי באשכוליות. ולכן על מנת ליישם את תוצאות הגילוי יש צורך לבדוק האם שימוש בנרינגנין בכמויות שנבדקו במחקר הוא בטוח לבני אדם, ורק לאחר מכן לבדוק את יעילות התוסף בבני אדם (קישור למחקר).

לבצע או לא לבצע דיאטת אשכוליות

אשכולית היא פרי מזין ובעל נוטריינטים חיוניים.
אם אתם מבצעים את דיאטת אשכוליות באופן בו האשכולית היא תוסף נילווה לדיאטה אשר תוכננה לכם באופן אישי ע”י דיאטנית קלינית, אז למה לא.
כנראה שאכילת חצי אשכולית גם תגרום לכם לאכול פחות קלוריות ממה שהייתם אוכלים אם לא הייתם אוכלים אשכולית בכל ארוחה.
כמו כן האשכולית היא בעלת מדד גליקמי נמוך (48 עבור מיץ אשכוליות ועבור אשכולית עוד פחות), מה שמאפשר שמירה על רמות אינסולין נמוכות.

 

כתב: יורם בן אבו מאמן כושר אישי.

מידע נוסף

About יורם 141 Articles
מידע בנושאי כושר, תזונה ובריאות.

1 Comment

  1. שלום שמי טליה אני בת 11 וחצי זה לגבי דיאטה , יש לי עוד חצי שנה בת מצווה ואני שוקלת המון אני רוצה להרזות לפחות 25 קילו בחצי שנה יש לך איזשהו דיאטה להציע לי שתתאים לגילי?

התגובות סגורות.