הקשר בין שינה לתזונה

בחורה ישנה שינה טובה

שנת לילה

מחקר חדש אשר פורסם בכתב העת המדעי Appetite מגלה קשר בין תזונת האדם לבין איכות השינה. מן המחקר מסתמן כי אנשים שתזונתם הייתה בריאה יותר “נהנו” מדפוסי שינה בריאים יותר.

במחקר בדקו החוקרים את ההבדלים התזונתיים בין אנשים שדיווחו על שינה ארוכה שנמשכה בין 7 ל-8 שעות לבין שינה קצרה יותר (פחות בריאה).

החוקרים ניתחו את ממצאי סקר בריאות שנערך בשנים 2007 – 2008 (NHANES) אשר מומן ע”י המרכז למניעה ובקרה של מחלות בארה”ב. מדובר בסקר מאוד מקיף ומדוקדק שהכיל מידע דמוגרפי, סוציואקונומי, תזונתי ובריאותי.

על סמך דיווחי הנסקרים, חולקו הנסקרים לקבוצות בעלות דפוסי שינה שונים: שינה קצרה מאוד (פחות מחמש שעות בלילה), שינה קצרה (5-6 שעות שינה בלילה), שינה סטנדרטית (7-8 שעות שינה בלילה), ושינה ארוכה (תשע ויותר שעות שינה בלילה).

החוקרים בדקו וניתחו את מימצאי הסקר מתוך מטרה לאבחן את השוני בתזונתם של הנסקרים ששוייכו לקבוצת השינה הסטנדרטית (7-8 שעות שינה בלילה) מייתר הנסקרים בשאר קבוצות השינה.

החוקרים מצאו את הממצאים הבאים:
קבוצת השינה הקצרה צרכו הכי הרבה קלוריות ביום ולאחריה קבוצת השינה הסטנדרטית ולאחר מכן קבוצת השינה הקצרה מאוד ולבסוף קבוצת השינה הארוכה.
המזון המגוון ביותר נצרך ע”י קבוצת השינה הסטנדרטית ואילו הנבדקים בקבוצת השינה הקצרה מאוד צרכו הכי פחות מזון מגוון.
קבוצת השינה הקצרה מאוד שתו פחות מים.
קבוצת השינה הקצרה מאוד צרכו פחות פחמימות.
קבוצת השינה הקצרה מאוד צרכו פחות ליקופן (חומר שנמצא בעגבניות).
קבוצת השינה הקצרה צרכו פחות ויטמין C, מים, סלניום ולוטאין.

 

קבוצת השינה הארוכה צרכו פחות פחמימות, טאוברומין (theobromine) המצוי בשוקולד ובתה, חומצה דודקנואית (dodecanoic acid) שהיא חומצת שומן רוויה וכולין שמצוי בביצים ובבשר שמן. קבוצת השינה הארוכה צרכו יותר אלכוהול.
החוקרים אומרים כי לא ניתן לדעת מהמחקר אם שינוי תזונתי לפי ההבדלים שנמצאו במחקר אכן ישפיעו על משך השינה, אך המחקר הזה יהווה בסיס להמשך המחקר בנושא השפעת התזונה על משך השינה. למשך השינה טוענים החוקרים יש חשיבות רבה משום שכבר נמצא במחקרים שונים כי לשינה קצרה יש קשר עם עליה במשקל, השמנה, סוכרת ומחלות לב ואילו לשינה יותר מידי ארוכה יש קשר עם השפעות בריאותיות שליליות.

 

מקור המידע: http://www.uphs.upenn.edu/news/News_Releases/2013/02/grandner/

 

מקור התמונה: Some rights reserved by CarbonNYC

About יורם 141 Articles
מידע בנושאי כושר, תזונה ובריאות.